Austriackie koleje federalne ÖBB wraz z grudniową zmianą rozkładu jazdy uruchomią nową kategorię pociągów dalekobieżnych – Interregio. Będzie ona obsługiwana przez elektryczne zespoły trakcyjne Desiro ML produkcji Siemensa. Pojazdy te, zakupione z myślą o ruchu regionalnym, zostały zaadaptowane do przewozów długodystansowych poprzez modyfikację przestrzeni pasażerskiej.
Od tegorocznej grudniowej zmiany rozkłady jazdy w Austrii pojawi się nowa kategoria pociągów – Interregio. Jej uruchomienie przez austriackie koleje federalne ÖBB (niem. Österreichische Bundesbahnen) jest związane po części z nadchodzącym udostępnieniem dla przewozów pasażerskich
tunelu Koralm. Stanowi on kluczowy i najbardziej spektakularny fragment Koralmbahn, czyli linii kolejowej pomiędzy Grazem a Klagenfurtem, która zapewni skrócenie czasu przejazdu pomiędzy tymi miastami z blisko 3 godzin do zaledwie 45 minut. Austriacy chcą utrzymać solidną ofertę przewozową pomiędzy tymi miastami na dotychczas wykorzystywanej linii kolejowej przez Bruck an der Mur. Pociągi na linii IR Aichfeld z Klagenfurtu do Bruck an der Mur przez Leoben będą więc jeździły w takcie 60-minutowym. Co drugi pociąg będzie kursował w relacji wydłużonej do Grazu.
Kategoria Interregio obejmie także cztery inne linie komunikacyjne. Co godzinę mają jeździć pociągi na linii IR Mur-Drau, łączącej Graz z Mariborem w Słowenii. W przypadku pozostałych linii komunikacyjnych przewidziano takt 120-minutowy. Są to linie IR Ennstal (Innsbruck – Wörgl – Schwarzach/Sankt Veit – Bischofshofen – Selzthal – Leoben – Bruck an der Mur – Graz), IR Pyhrn (Linz – Selzthal – Leoben – Bruck an der Mur – Graz) oraz IR Pinzgau (Wörgl – Schwarzach/Sankt Veit – Bischofshofen – Salzburg). Wszystkie pociągi Interregio oprócz linii IR Mur-Drau, na której jeździć będą słoweńskie Flirty, będą obsługiwały znane do tej pory tylko w ruchu regionalnym i aglomeracyjnym elektryczne zespoły trakcyjne Desiro ML produkcji Siemensa. W celu dostosowania do obsługi dłuższych relacji dokonana została modyfikacja przestrzeni pasażerskiej. W pociągach pojawiło się przykładowo 12 miejsc siedzących 1. klasy, czy też automaty z napojami i przekąskami.
Desiro ML mają obsługiwać kategorię Interregio przejściowo – od 2028 roku zastąpią je Mireo, również produkowane przez Siemensa. Warto pochylić się nad obydwoma pojazdami, ponieważ są przykładem zupełnie różnych podejść do zespołów trakcyjnych. W Desiro ML, trochę na przekór rynkowym trendom, każdy człon jest osadzony na dwóch osobnych wózkach, podobnie jak w RegioPanterach produkcji Škody Group. Z kolei w Mireo zastosowano wózki Jacobsa na połączeniach między członami. Mireo różni się jednak znacząco od innych zespołów trakcyjnych z wózkami Jacobsa – człony rozrządcze są niewiele krótsze niż wagony pasażerskie standardu Z, zaś człony środkowe mierzą kilka metrów więcej niż ich odpowiedniki w Elfach, Flirtach czy Impulsach.
Wracając natomiast do kategorii Interregio, warto zwrócić uwagę na fakt, iż na samym starcie pasażerowie będą mogli korzystać z dość rozbudowanej oferty. Jej uruchomienie stanowi ponadto odpowiedź na dwie różne potrzeby. Mówimy tu z jednej strony o wypełnieniu luki, która mogłaby powstać na Bruck an der Mur po przekierowaniu pociągów dalekobieżnych na Koralmbahn, a z drugiej strony o zwiększeniu liczby bezpośrednich połączeń kolejowych na wybranych trasach między krajami związkowymi w południowej części Austrii. Warto zwrócić uwagę na fakt, iż żaden z pociągów Interregio nie dojedzie do Wiednia. Nie jest to przypadek – linie komunikacyjne tej kategorii mają zapewnić dowóz do Railjetów, które pozostaną fundamentem austriackiego systemu dalekobieżnych połączeń kolejowych.